Procedury funkcjonowania PP-P nr 1 w Elblągu (obowiązujące od 01.09.2020 r.)
Załącznik
do ZARZADZENIA nr 28/2019/2020
Dyrektora PPP nr 1 z dn. 31.08.2020 r.
Procedury funkcjonowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu
w okresie epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2
(obowiązujące od 01.09.2020 r.)
Opracowano na podstawie:
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii ( Dz.U. 2020, poz.1356) ,
- rozporządzeń MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, - wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Celem wdrożenia procedur jest:
- Zmniejszenie ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 pracowników i klientów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie Poradni w danym przedziale czasowym,
w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem. - Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne zapobiegające szerzeniu się zakażeń.
I. Procedura wyboru formy funkcjonowania placówki w czasie epidemii
- Niniejsza procedura ma na celu zobiektywizowanie wyboru formy funkcjonowania placówki w czasie epidemii – stacjonarnej lub mieszanej/zdalnej – w zależności od stopnia zagrożenia epidemiologicznego na obszarze Powiatu Elbląskiego oraz w zależności od stopnia zagrożenia występującego na terenie, na którym działa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu.
- W zależności od tego, czy Powiat Elbląski, na terenie którego ma siedzibę Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Elblągu, został zaliczony do strefy „czerwonej” lub „żółtej”, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1356), dyrektor podejmuje decyzję o rozpoczęciu procedury ograniczenia funkcjonowania poradni przewidzianej w odrębnych przepisach.
- W przypadku zaliczenia Powiatu Elbląskiego do strefy „żółtej” lub znacznego zagrożenia epidemiologicznego na terenie działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu dyrektor podejmuje decyzję o przeprowadzeniu procedury wprowadzenia:
- mieszanej formy pracy (hybrydowej) – dającej możliwość wprowadzenia zawieszenia zajęć stacjonarnych placówki w zakresie wszystkich lub niektórych zadań; zawieszenie zajęć stacjonarnych oznacza wprowadzenie kształcenia na odległość (zdalnego), a także rotacyjnego realizowania zadań uwzględniającego naprzemienność (co drugi tydzień) pracy stacjonarnej
i zdalnej. - pracy zdalnej – oznaczającej zawieszenie zajęć stacjonarnych na czas określony i wprowadzeniu w całej placówce kształcenia na odległość (edukacji zdalnej).
- W przypadku zaliczenia trenu działania do strefy „czerwonej” dyrektor podejmuje decyzję o przeprowadzeniu procedury wprowadzenia kształcenia zdalnego – oznaczającego zawieszenie zajęć stacjonarnych na określony czas i wprowadzenie w całej placówce pracy zdalnej.
- Wprowadzenie formy kształcenia, o której mowa w 3 pkt 1 i pkt 2 oraz ust. 4 wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego (tel. 3310) i otrzymania pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (tel.55 232 32 60 ; tel. alarmowe: 666 191 783 ; 666 191 965)
- Przed upływem okresu wprowadzenia form kształcenia, o których mowa w 3 i 4, dyrektor może podjąć decyzję o ponownym wprowadzeniu wymienionych form funkcjonowania placówki na czas określony.
- W sytuacji niezaliczenia Powiatu Elbląskiego do strefy „żółtej” lub „czerwonej” poradnia funkcjonuje w trybie stacjonarnym w oparciu o szczegółowe procedury dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu (respektujące wytyczne GIS, MZ i MEN dla szkół i placówek oświatowych).
II Zasady ogólne przyjmowania dzieci i młodzieży do Poradni
- W celu zmniejszania ryzyka przenoszenia zakażenia rejestracja dzieci i młodzieży odbywa się telefonicznie lub mailowo.
- Ogranicza się przebywanie w placówce osób z zewnątrz. Do poradni przyjmowane będą tylko osoby wcześniej umówione.
- Poradnia informuje telefonicznie o ustalonym terminie wizyty w placówce.
- Wizyta w poradni umawiana jest na konkretny dzień i godzinę, aby nie doprowadzać
do gromadzenia się klientów w większej ilości w poczekalni. - W momencie telefonicznego umawiania wizyty należy rodzica poinformować
o warunkach pracy w poradni w związku z Covid-19. Niewyrażenie zgody na zasady pracy poradni uniemożliwi realizację wnioskowanej formy pomocy. - Dziecko/uczeń umawiane na wizytę winno być zaopatrzone w maseczkę lub przyłbicę
(z wyłączeniem osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju, zaburzeniami psychicznymi, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim
lub osób mających trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa), własne przybory do pisania (ołówek, długopis, kredki). Wskazane jest posiadanie wody do picia, chusteczek higienicznych. - Mając na uwadze wytyczne dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz warunki lokalowe poradni wstępne czynności diagnostyczne (np. wywiad) z rodzicem/ prawnym opiekunem/ pełnoletnim uczniem mogą będą przeprowadzane telefonicznie lub za pomocą innego środka komunikacji na odległość.
- Do poradni przyjmowane są osoby zdrowe, nie objęte kwarantanną, nadzorem epidemicznym, informację uzyskujemy telefonicznie w momencie umawiania na wizytę
i potwierdzamy w dniu wizyty w poradni. - W przypadku pojawienia się objawów chorobowych u dziecka/ucznia, rodzica/opiekuna prawnego należy odpowiednio wcześniej powiadomić poradnię i odwołać wizytę.
III. Zasady dotyczące wizyty dzieci i rodziców (prawnych opiekunów) w Poradni.
- Na wizytę do poradni dziecko przychodzi z jednym opiekunem.
- Przy wejściu na teren poradni każdy pracownik, dziecko oraz jego rodzic/opiekun są zobowiązani do dokładnego zdezynfekowania, umycia rąk.
- Klienci poradni mają obowiązek posiadać maseczkę/przyłbicę.
- Przed bezpośrednią wizytą w poradni specjalista lub pracownik do tego wyznaczony dokonuje pomiaru temperatury ciała dziecka i rodzica termometrem bezdotykowym, a następnie rodzic/opiekun prawny wypełnia Ankietę wstępnej kwalifikacji (wywiad epidemiologiczny) – Załącznik nr 1 w kierunku zakażenia wirusem SARS CoV-2. W przypadku zajęć terapeutycznych oraz innych form pracy mających charakter cykliczny wypełnianie Ankiety winno być wykonane 1 raz w miesiącu, jednakże niezbędna jest stała obserwacja zdrowia dziecka.
- Na podstawie przeprowadzonej Ankiety wstępnej kwalifikacji (wywiadu epidemiologicznego) i uzyskaniu wyniku dodatniego lub potwierdzenia objawów infekcji (gorączka, kaszel, katar, wysypka, bóle mięśni, bóle gardła, uczucie duszności, inne nietypowe) odmawia się wykonania jakichkolwiek czynności na terenie Poradni.
- Rodzice/ opiekunowie prawni przebywając w przestrzeni wspólnej poradni zobowiązani są do zachowania zasad:
- dystansu od innego opiekuna 1,5 – 2 m.
- dystansu od pracowników poradni min. 1, 5m.,
- przestrzegania obowiązujących przepisów prawa związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki ochronne: osłonę ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekować ręce).
- W poczekalni poradni pozostają tylko ci rodzice/opiekunowie, których obecność jest niezbędna, głównie w przypadku dzieci małych, z niepełnosprawnościami. Pozostali proszeni są
o przybycie po dziecko o ustalonej ze specjalistą godzinie.
IV. Działania sanitarno – epidemiczne na terenie placówki.
- W poradni stosuje się zabezpieczenia stanowisk pracy, pracowników w kontakcie bezpośrednim z klientem w postaci: bariery z plexi/przyłbic/maseczek, dezynfekcji rąk
i stanowisk pracy. - Przy wejściu do poradni znajduje się dozownik z płynem do dezynfekcji rąk, z którego obowiązana jest skorzystać każda osoba wchodząca do budynku poradni.
- Zobowiązuje się pracownika personelu administracji lub obsługi do regularnego sprawdzania stanu pojemnika z płynem i uzupełniania go w razie potrzeby. Dozowniki z płynem
do dezynfekcji znajdują się również w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych. - W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych oraz w poczekalni wywieszone zostały instrukcje dotyczących mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek (w przypadku ewentualnego indywidualnego z nich korzystania przez pracownika lub osobę z zewnątrz), zdejmowania i zakładania maseczki oraz dezynfekcji rąk.
- Wprowadzono monitoring codziennych prac porządkowych oraz dezynfekcji powierzchni dotykowych.
- Wprowadzono obowiązkową dezynfekcję rąk dla wchodzących na teren poradni
– pracowników, klientów. - Zwiększono częstotliwość sprzątania i dezynfekowania pomieszczeń pracy
oraz pomieszczenia higienicznosanitarnego. - Dokumenty wpływające do poradni są odkładane w wyznaczone miejsce na okres 48 godzinnej kwarantanny.
- Należy przeprowadzać dezynfekcję przyborów diagnostycznych (lub poddawać je 48 godzinnej kwarantannie), sprzętu, pomocy dydaktycznych, stolików, biurek, klamek, włączników światła po każdym użyciu ich przez osobę z zewnątrz.
- Należy zadbać o przeprowadzanie dezynfekcji lad, poręczy, dozowników na preparaty
do higieny rąk, dozowników na ręczniki jednorazowe, pojemników na odpady. - Gabinety poradni należy wietrzyć co najmniej raz na godzinę.
- Dla klientów i pracowników wyznaczone są odrębne toalety.
V. Postępowanie dotyczące bezpośredniej pracy dzieckiem/uczniem/osobą dorosłą w związku z zagrożeniem wirusem SARS-CoV-2.
- Pracownik pedagogiczny przed przystąpieniem do bezpośredniej pracy z klientem powinien zaznajomić się z obowiązującymi w poradni procedurami, zastosować się do nich pod kątem organizacji pracy i zagrożeń występujących podczas wykonywania swoich czynności zawodowych.
- Pracownik pedagogiczny zobowiązany jest do oceny ryzyka w oparciu o wiedzę
i doświadczenie wynikające ze stosowanego procesu diagnostycznego w poradni
oraz wiedzę dostarczaną z pewnych i sprawdzonych źródeł takich jak: Komunikaty Głównego Inspektora Sanitarnego, Komunikaty Ministerstwa Zdrowia, Komunikaty Ministerstwa Edukacji, Komunikaty Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). - W przypadku zaobserwowania u siebie lub u klienta poradni objawów choroby wywołanej wirusem SARS-CoV-2 każdy pracownik ma obowiązek przerwać pracę i ograniczając kontakt bezpośredni (pozostać w izolacji) poinformować o tym dyrektora poradni lub osobę do tego wyznaczoną, a także niezwłocznie skontaktować się z lekarzem POZ. Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik z objawami chorobowymi należy poddać gruntownemu sprzątaniu oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe.
- Dane klienta winny być zapisane w stosownych dokumentach (Księgi planowanych zajęć, dzienniki zajęć, Księga rejestracyjna).
- Pracownik poradni podczas realizacji wszystkich czynności podczas bezpośredniego kontaktu z klientem zobowiązany jest do zastosowania maksymalnie bezpiecznych warunków, i korzystania ze środków ochrony indywidualnej ustalonych przez pracodawcę, (zgodnie z zaleceniami MEN, GIS, WHO) zapewniających bezpieczeństwo zarówno sobie jak i klientowi. Każde obawy i wątpliwości dotyczące stanu zdrowia klientów powinny być odnotowane w dokumentacji dziecka.
- W przypadku braku takiego zabezpieczenia winien on odstąpić od wykonywania czynności, a fakt ten odnotować w prowadzonej przez siebie dokumentacji dziecka.
- Pracownik pedagogiczny powinien unikać grupowania klientów w Poradni, przestrzegać indywidualnego podejścia do dziecka/ucznia w sposób uwzględniający potencjalne ryzyko zakażenia.
- Pracownik poradni powinien, w miarę możliwości, stosować przyporządkowanie do miejsca pracy – konkretnego gabinetu wynikającego z HARMONOGRAMU PRACY celem ograniczenia potencjalnego ryzyka epidemiologicznego.
- W czasie wizyty dziecko/ uczeń pozostaje ze specjalistą w gabinecie. Dopuszczalna jest obecność rodzica w przypadku dzieci małych, niepełnosprawnych, niesamodzielnych, wymagających bezpośredniej obecności rodzica. W miarę możliwości należy zachować bezpieczną odległość od rozmówcy zgodnie z aktualnymi wytycznymi MEN, MZ i GIS (1,5-2 m.)
- Mając na uwadze warunki lokalowe poradni oraz wytyczne sanitarne specjalista diagnozujący przekazuje rodzicowi/opiekunowi/pełnoletniemu uczniowi termin rozmowy postdiagnostycznej, która będzie przeprowadzona za pomocą środka porozumiewania się na odległość, np. telefonu oraz udziela informacji o możliwości kontaktu z poradnią w razie potrzeby uzyskania porady lub odbycia konsultacji dotyczącej formy i sposobu dalszego postępowania w przypadku wydawania dokumentów dla dziecka/ucznia.
- Po zakończeniu badania/przeprowadzeniu zajęć pracownik pedagogiczny zobowiązany jest do otwarcia okna, dezynfekcji przedmiotów służących do wykonania badania/prowadzonych zajęć oraz innych narzędzi, elementów dotykanych przez dziecko/ucznia, wyrzucenia rękawiczek, umycia i dezynfekcji rąk.
- Każdy pracownik osobiście dezynfekuje swoje maseczki wielorazowego użytku /przyłbice.
VI.Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia objawów choroby COVID-19.
- Do pracy w poradni mogą przychodzić jedynie zdrowe osoby, bez jakichkolwiek objawów wskazujących na chorobę zakaźną COVID-19.
- W miarę możliwości pracownikom poradni powyżej 60 roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, będzie minimalizowane ryzyko zakażenia (np. wydawanie opinii na podstawie wyczerpującej, szczegółowej opinii szkoły, wybiórczych, uzupełniających i niezbędnych do wydania orzeczenia/opinii czynności diagnostycznych, realizowania niektórych zadań za pomocą metod i technik pracy na odległość).
- Do poradni może przyjść dziecko/uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.
- Przed wejściem dziecka/osoby dorosłej do pomieszczenia specjalisty przeprowadza się badanie temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. Termometr podlega dezynfekcji po użyciu.
- W razie wykrycia u dziecka/ucznia/osoby dorosłej podwyższonej temperatury ciała (37,8 º C), pracownik poradni nie przystępuje do realizacji zaplanowanej czynności, udziela informacji (rodzicowi/opiekunowi prawnemu w przypadku objawów chorobowych u dziecka)
o konieczności skontaktowania się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej oraz o możliwości ustalenia terminu wizyty w poradni w innym terminie. - Jeżeli pracownik poradni w trakcie wykonywania swoich zajęć zauważy u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w tym w szczególności gorączkę, kaszel, dziecka/ucznia jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić rodziców (opiekunów prawnych) o konieczności odebrania dziecka z poradni. Do czasu przybycia rodziców dziecko pozostaje w odizolowanym pomieszczeniu.
- Pomieszczenie w który przebywało dziecko z podejrzeniem wystąpienia objawów COVID-19 powinno zostać zdezynfekowane przez pracownika personelu sprzątającego przy zastosowaniu wszelkich środków ochrony osobistej. W sytuacji odbioru przez rodziców lub opiekunów prawnych odizolowanego uprzednio ucznia należy upewnić się, że nie będzie miał kontaktu z innymi uczniami, pracownikami poradni lub osobami trzecimi znajdującymi się na terenie placówki.
- W sytuacji wystąpienia u ucznia lub pracownika poradni objawów COVID-19 personel sprzątający powinien przeprowadzić, przy zachowaniu środków ochrony osobistej, dodatkowe czynności dezynfekujące w budynku placówki. Obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w placówce procedurami, oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.)
i zastosować się do indywidualnych zaleceń wydanych przez inspektorat sanitarny. - Pracownicy poradni zostają poinstruowani, że w sytuacji wystąpienia niepokojących objawów choroby zakaźnej COVID-19 powinni pozostać w domu i skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać poradę medyczną, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
- W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji dróg oddechowych powinien on skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać poradę medyczną.
- W sytuacji potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie poradni należy stosować się do zaleceń państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (tel.55 232 32 60; alarmowe: 666 191 783 ; 666 191 965 ).
Załącznik nr1 do Procedury PPP nr1 w Elblągu
W okresie epidemii wywołanej wirusem SARS – CoV-2
Ankieta wstępnej kwalifikacji do badania/udziału w zajęciach
specjalistycznych i innych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
udzielanej w PPP nr 1 w Elblągu w okresie epidemii Covid 19
Data | |
Imię i nazwisko dziecka/ucznia | |
PESEL | |
Nr telefonu kontaktowego | |
Adres e-mail |
(Proszę przeczytać poniższe pytania i zaznaczyć podkreślając właściwą odpowiedź)
- Czy Pani/Pan/dziecko lub ktoś inny z rodziny przebył chorobę wywołaną koronawirusem?
- Tak
- Nie
Czy wykonane po przebytej chorobie testy na koronawirusa były ujemne ?
- Tak
- Nie
- Nie dotyczy
- Czy Pani/Pan/dziecko lub ktoś inny z rodziny jest obecnie objęty nadzorem epidemiologicznym (kwarantanną) ?
- Tak
- Nie
- Czy w okresie ostatnich 14 dni Pani/Pan/dziecko lub ktoś inny z rodziny miał kontakt
z osobą, w której potwierdzono zakażenie SARS CoV-2 ?
- Tak
- Nie
- Czy u Pani/Pana/dziecka lub u kogoś innego z rodziny występują niżej wymienione objawy
( jeżeli tak to proszę podkreślić jakie ?)
- Temperatura powyżej 37,8 °C
- Kaszel
- Bóle mięśni
- Uczucie duszności – trudności w nabieraniu powietrza
- Inne – jakie ? …………………………………………
Jestem świadoma/my, iż przez złożenie nieprawdziwego oświadczenia narażam na niebezpieczeństwo zdrowie i życie swoje, innych osób, pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu ul. Słoneczna 14.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez PPP nr 1 w Elblągu powyższych danych zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1).
…………………………………………………………………..
data, czytelny podpis rodzica/opiekuna/pełnoletniego ucznia