OFERTA

OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU

na rok szkolny 2023/2024

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci
i młodzież z miasta Elbląga. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.

Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 1 (zawarte w przesłanych na początku września 2022r. „Kartach działań wspierających”) oraz potrzeby środowiska lokalnego.

Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  • dzieciom, od momentu urodzenia,
  • młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
    i młodzieży.

Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.

Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.

  1. DIAGNOZA:

Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).

Oferujemy przeprowadzenie :

  • diagnozy psychologicznej;
  • diagnozy pedagogicznej;
  • diagnozy logopedycznej;
  • diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
  • diagnozy przetwarzania słuchowego – badanie Neuroflow;
  • badań przesiewowych programem „Słyszę”.

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest:

  • objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
  • wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
  • wydanie opinii w sprawach:
  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej, odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
  • zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
  • braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
  • objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu,
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce,
  • specyficznych trudności w uczeniu się,
  • zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
  • innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
  1. Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy, o przebiegu procesu terapeutycznego.

III. W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:

  1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży: niesłyszących i słabo słyszących,
    niewidomych i słabo widzących,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • niedostosowanych społecznie,
  • zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych),
  • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
  • indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
  1. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.
  1. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE.

Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych
i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.

Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji , warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.

Adresaci:

Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:

  • stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0 – 6 roku życia;
  • doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5 – 6 letnich;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
  • radzenie sobie z emocjami-rozwiązywanie konfliktów;
  • rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”.

Uczniowie szkół podstawowych:

  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
  • zajęcia integracyjn – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
  • podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku wczesnoszkolnym; praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.

 Uczniowie szkół ponadpodstawowych:

  • zajęcia integracyjno – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I;
  • podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.

Nauczyciele:

  • pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
  • interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
  • style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
  • rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. budowanie prawidłowych relacji;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
  • rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież.

Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:

  • sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami  ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
  • sieci współpracy samokształcenia dla terapeutów pedagogicznych.

 Rodzice:

  • wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
  • wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
  • pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
  • rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
  • zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.

Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:

  • wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo – treningu komunikacji VIT;
  • coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
  • uczestnictwa w zajęciach wspierających umiejętności wychowawcze;
  • zajęć wspierających umiejętności wychowawcze ,,Akademia świadomego rodzica”.
  1. TERAPIA

Psychologiczna:

  1. Psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
  2. Psychoterapia rodzin.
  3. Terapia rodzinna/relacyjna.
  4. Terapia grupowa dla dzieci lękowych.
  5. Wsparcie psychologiczne- osoby w kryzysie (między innymi samobójstwo, śmierć, katastrofa, rozwód). 

Pedagogiczna:

  1. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży.
  2. Terapia pedagogiczna dla uczniów z problemami w nauce matematyki (kl. I – V).
  3. Terapia pedagogiczna  z elementami logopedii.
  4. Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej.
  5. Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (5 – 6 – latki).

Logopedyczna:

  1. Zajęcia indywidualne z dziećmi (dyslalia, wczesna interwencja).
  2. Zajęcia dla dzieci jąkających się.
  3. Indywidualne zajęcia: dzieci z afazją  dziecięca, DLD.
  4. Zajęcia indywidualne dla dzieci z niedosłuchem.
  5. Grupowe zajęcia dla dzieci z mutyzmem wybiórczym.
  6. „I chciałbym mówić i boję się” – dla klas I – II SP.
  7. Grupowe zajęcia dla dzieci 3 – letnich ,,Słyszę i mówię”.
  1. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
  1. Badania diagnostyczne i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
  2. Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych (od 6 r.).
  3. Trening lateralny.
  4. Zajęcia grupowe kształtujące umiejętności społeczno – emocjonalne. 

VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:

  • indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
  • spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
  • dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
  • udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
  • udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  • interwencje w sytuacjach kryzysowych. 

VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:

  • udział w targach edukacyjno – zawodowych;
  • udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
  • w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
  • seminariach tematycznych;
  • informacje zamieszczane w Internecie na stronie PPP oraz Facebooku.

W ciągu całego roku szkolnego poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.

Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej  Nr 1 w Elblągu.

Opracowały: mgr Katarzyna Chadaj, mgr Alicja Kowalczyk.

OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU

na rok szkolny 2022/2023

Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.

Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 (zawarte w przesłanych na początku września 2022r. „Kartach działań wspierających”) oraz potrzeby środowiska lokalnego.

Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  • dzieciom, od momentu urodzenia,
  • młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.

Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.

  1. DIAGNOZA:

Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).

Oferujemy przeprowadzenie :

  • diagnozy psychologicznej;
  • diagnozy pedagogicznej;
  • diagnozy logopedycznej;
  • diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
  • diagnozy przetwarzania słuchowego – Badanie Neuroflow
  • badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”.

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest :

  • objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  • wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
  • wydanie opinii w sprawach:
  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej
  • zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
    do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
  • braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
  • objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
  • specyficznych trudności w uczeniu się
  • zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
  • innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
  1. PORADNIA WYDAJE, NA PISEMNY WNIOSEK RODZICA ALBO PEŁNOLETNIEGO UCZNIA, INFORMACJĘ O WYNIKACH DIAGNOZY, O PRZEBIEGU PROCESU TERAPEUTYCZNEGO.

III. W PORADNI DZIAŁAJĄ ZESPOŁY ORZEKAJĄCE, KTÓRE WYDAJĄ:

  1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
  • niesłyszących i słabo słyszących,
  • niewidomych słabo widzących,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • niedostosowanych społecznie.
  • zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych);
  • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
  • indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej
  1. b) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.
  2. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE

Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.

Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji , warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.

Adresaci:

Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:

  • stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia;
  • doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –dzieci w wieku przedszkolnym;
  • radzenie sobie z emocjami-rozwiązywanie konfliktów;.
  • rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;

 Uczniowie szkół podstawowych :

  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
  • podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV-VI;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –dzieci w wieku wczesnoszkolnym; praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie;

 Uczniowie szkół ponadpodstawowych:

  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I.
  • podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie

Nauczyciele:

  • pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
  • interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
  • style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
  • rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
  • rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież;

Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:

  • sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami  ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
  • sieci współpracy samokształcenia dla terapeutów pedagogicznych.

Rodzice:

  • wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
  • wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
  • pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
  • rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
  • zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.

Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając                     z:

  • wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT ;
  • coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
  • uczestnictwa w zajęciach wspierających umiejętności wychowawcze.
  1. TERAPIA

Psychologiczna

  • Psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
  • Psychoterapia rodzin.
  • Terapia relacyjna,
  • Wsparcie psychologiczne- osoby w kryzysie( między innymi samobójstwo, śmierć, katastrofa, rozwód).

Pedagogiczna

  • Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży
  • Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV-VII wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”
  • Zajęcia dla uczniów kl. IV-VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”
  • Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV-VI wg programu „Matematyka bez trudności”.
  • Młody mistrz-uczę się uczyć dla uczniów kl. IV-VI.
  • Terapia pedagogiczna  z elementami logopedii
  • Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
  • Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (5-6- latki)

Logopedyczna

  • Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu,
  • Grupowa terapia dla dzieci jąkających się.
  • Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).
  • Grupowe zajęcia dla dzieci 3-letnich ,,Słyszę i mówię”
  1. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
  • Diagnoza i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
  • Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych

(od 6 r. ż.), trening lateralny

VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:

  • indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
  • spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
  • dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
  • udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
  • udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  • interwencje w sytuacjach kryzysowych;

VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:

  • udział w targach edukacyjno-zawodowych;
  • udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
  • w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
  • seminariach tematycznych,
  • informacje zamieszczane w internecie na stronie PPP oraz facebooku

 W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.

 Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu.

 Opracowały: mgr Katarzyna Chadaj, mgr Katarzyna Truszkowska, mgr Jolanta Szczygieł.

Zatwierdziła

Barbara Uhryn

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Elblagu

OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU
na rok szkolny 2021/2022

 

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.

Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 1 zawarte w przesłanych na początku września 2021 r. „Kartach oczekiwań” oraz określone
w inny sposób potrzeby środowiska lokalnego.

Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  • dzieciom, od momentu urodzenia,
  • młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

Poradnia wspiera przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.

Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej
i informacyjnej.

I. DIAGNOZA.

Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci
i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona
po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę
i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).

Oferujemy przeprowadzenie:

  • diagnozy psychologicznej;
  • diagnozy pedagogicznej;
  • diagnozy logopedycznej;
  • diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
  • diagnozy przetwarzania słuchowego – badanie Neuroflow (na podstawie diagnozy psychopedagogicznej przeprowadzonej w Poradni);
  • badań przesiewowych mowy i języka w wieku przedszkolnym;
  • badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”;
  • badań przesiewowych dla uczniów o specyficznych trudnościach w nauce. 

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest:

  1. objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
  2. wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
  3. wydanie opinii w sprawach:
  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
  • odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
  • zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
  • braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
  • objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu;
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce;
  • specyficznych trudności w uczeniu się;
  • zezwolenia na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;
  • innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.

 II. PORADNIA WYDAJE NA PISEMNY WNIOSEK RODZICA ALBO PEŁNOLETNIEGO UCZNIA, INFORMACJĘ O WYNIKACH DIAGNOZY, O PRZEBIEGU           PROCESU TERAPEUTYCZNEGO.

III. W PORADNI DZIAŁAJĄ ZESPOŁY ORZEKAJĄCE, KTÓRE WYDAJĄ:

  1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
  • niesłyszących i słabo słyszących,
  • niewidomych i słabo widzących,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • niedostosowanych społecznie,
  • zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych),
  • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
  • indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,

2. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.

IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE.

Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.

Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji, warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.

ADRESACI:

Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:

  • stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0 – 6 roku życia;
  • doskonalenia rozwoju społeczno – emocjonalnego dla dzieci 5 – 6 letnich;
  • program rozwoju psychoruchowego dzieci przedszkolne;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
  • radzenie sobie z emocjami (rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, rozwiązywanie konfliktów);
  • rozwijanie umiejętności porozumiewania się i ćwiczenia zachowań asertywnych;
  • rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji”.

Uczniowie szkół podstawowych:

  • zajęcia integracyjno – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
  • podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV – VI;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie
    z emocjami, itp.;
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
  • Akademia Emocji we współpracy z EUH – E;
  • „Wrzuć na luz” – zajęcia antystresowe i antylękowe (uczniowie kl. VIII);
  • realizowanie celów Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie rozwijania
    i wdrażania efektywnego doradztwa zawodowego dzieci i młodzieży poprzez: rozpoznawanie
    i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów; kształtowanie kompetencji osobistych
    i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej; zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.

Uczniowie szkół ponadpodstawowych:

  • zajęcia integracyjno – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I,
  • motywowanie do nauki, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie ze stresem, asertywność,
  • podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej),
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym,
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych młodzieży in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.,
  • Akademia Emocji we współpracy z EUH – E,
  • zajęcia warsztatowe wg programu „Nie daj się depresji”,
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego,
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc,
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych,
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości,
  • „Egzamin z dojrzałości emocjonalnej” – zajęcia wspomagające nabywanie dojrzałości emocjonalnej,
  • realizowanie celów Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie rozwijania
    i wdrażania efektywnego doradztwa zawodowego dzieci i młodzieży poprzez: coaching kariery dla uczniów szkół średnich; rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów; kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej; zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów
    i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.

Nauczyciele:

  • pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
  • radzenie sobie z wypaleniem zawodowy;
  • interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
  • style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
  • rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • realizowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie przygotowani
    i doskonalenia kadr dla doradztwa zawodowego poprzez: wspieranie nauczycieli szkół
    i przedszkoli w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego i udzielanie pomocy merytorycznej nauczycielom zaangażowanym  w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież.

Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:

  • sieć współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
  • sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkola;
  • sieć współpracy i samokształcenia dla logopedów;
  • sieć współpracy i samokształcenia dla doradców zawodowych;
  • sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami  ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
  • grupowej superwizji wewnętrznej dla psychologów i pedagogów szkolnych.

 Rodzice:

  • wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
  • wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
  • pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
  • rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
  • zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • realizowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie tworzenia efektywnych mechanizmów informowania o zapotrzebowaniu na zawody, kwalifikacje i umiejętności
    na poziomie krajowym i regionalnym poprzez promowanie i upowszechnianie doradztwa zawodowego wśród rodziców oraz rodziców zaangażowanych w podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież.

Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:

  • wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo – treningu komunikacji VIT ;
  • coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
  • uczestnictwa w grupie wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem i zaburzeniami lękowymi;
  • spotkań psychoedukacyjnych dla rodziców małych dzieci (żłobki, najmłodsze grupy przedszkola) „Edukacja emocjonalna”;
  • spotkań ;„Zanim poprosisz o pomoc” – profilaktyka poprzez edukację;
  • „Akademia świadomego rodzica” – zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

V. TERAPIA:

Psychologiczna:

  • Psychoterapia indywidualna dzieci, młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
  • Terapia rodzinna.
  • Terapia relacyjna.

Pedagogiczna (indywidualna/grupowa):

  • Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży.
  • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne z elementami logopedii dla uczniów kl. 0 – I.
  • Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV – VI wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”.
  • Zajęcia dla uczniów kl. IV – VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”.
  • Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV – VI wg programu „Matematyka bez trudności”.
  • Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży usprawniająca ich funkcje poznawcze
    za pomocą MLE – uczenia się przez mediację – metodą IE (Instrumental Enrichment), Feuersteina.
  • Terapia pedagogiczna z elementami logopedii (dla uczniów klas starszych IV – VIII).
  • Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej.
  • Zajęcia grupowe: Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (dzieci 5 – 6 – letnie).
  • Grupowa terapia z elementami logopedii „Mówię płynnie, czytam zwinnie” dla ucz. IV – VII.
  • Zajęcia indywidualne z uczniem z dysfunkcją słuchu lub wzroku.

Logopedyczna:

  • Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu, DLD).
  • Grupowa terapia dla dzieci jąkających się.
  • Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).

 VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:

  • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne dla dzieci nieśmiałych o zaniżonej samoocenie.
  • Diagnostyka i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
  • Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych  (od 6 r. ż.), trening lateralny.

 VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:

  • indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
  • spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
  • dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
  • udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
  • udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia
    o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  • interwencje w sytuacjach kryzysowych.

VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:

  • udział w targach edukacyjno – zawodowych;
  • udział w W – M Dniach Rodziny;
  • udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
  • seminariach tematycznych;
  • informacje zamieszczane w internecie na stronie PP – P oraz Facebooku.

W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.

W sytuacji realizacji nauczania zdalnego poradnia może zaoferować działania w formie:

  • porad i konsultacji on – line,
  • terapii (psychoterapii, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej) on – line,
  • przygotowywania i przekazywania materiałów profilaktycznych, zestawów ćwiczeń, materiałów informacyjnych np. na stronie www, w wiadomościach mailowych,
  • spotkań na czacie, wideokonferencji (z wykorzystaniem platformy określonej placówki edukacyjnej).

Oferta uwzględnia propozycje  wszystkich członków Rady Pedagogicznej PP – P Nr 1 w Elblągu.

Opracowały:

mgr Katarzyna Chadaj

mgr Magdalena Gliniecka – Rękawik

mgr Jolanta Szczygieł

mgr Katarzyna Truszkowska

 

Zatwierdziła

Dyrektor  Barbara Uhryn

 

OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1

w ELBLĄGU na rok szkolny 2020/2021

 

Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.

Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 zawarte w przesłanych na początku września 2020 r. „Kartach oczekiwań” oraz określone
w inny sposób potrzeby środowiska lokalnego.

 

Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  • dzieciom, od momentu urodzenia,
  • młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

 

Poradnia wspiera przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.

Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.

I. DIAGNOZA :

Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).

Oferujemy przeprowadzenie :

  • diagnozy psychologicznej;
  • diagnozy pedagogicznej;
  • diagnozy logopedycznej;
  • diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
  • diagnozy przetwarzania słuchowego – badanie Neuroflow (na podstawie diagnozy psychopedagogicznej przeprowadzonej w Poradni);
  • badań przesiewowych mowy i języka w wieku przedszkolnym;
  • badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”;
  • badań przesiewowych dla uczniów o specyficznych trudnościach w nauce.

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest :

  • objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  • wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
  • wydanie opinii w sprawach:
  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej
  • odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
  • zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
    do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
  • braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
  • objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
  • specyficznych trudności w uczeniu się
  • zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
  • innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.

II. Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy, o przebiegu procesu terapeutycznego.

III. W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:

a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
niesłyszących i słabo słyszących,
niewidomych i słabo widzących,

  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • niedostosowanych społecznie.
  • zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych);
  • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia
    lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
  • indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola
    lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej

b) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności
do ukończenia edukacji przedszkolnej.

IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE

Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.

Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji, warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.

Adresaci:

Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:

  • stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia;
  • doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym;
  • radzenie sobie z emocjami ( rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, rozwiązywanie konfliktów.);
  • rozwijanie umiejętności porozumiewania się i ćwiczenia zachowań asertywnych;
  • rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;

 Uczniowie szkół podstawowych:

  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne  „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I;
  • podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV-VI;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
  • zagrożenia  związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom,  cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym  umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie  z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie;

 Uczniowie szkół ponadpodstawowych:

  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne  „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I.
  • podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych młodzieży in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • „Wrzuć na luz” zajęcia antystresowe i antylękowe jako forma profilaktyki.
  • zajęcia warsztatowe wg programu „Nie daj się depresji”;
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
  • zagrożenia  związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym  umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie  z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie

Nauczyciele:

  • pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
  • radzenie sobie z wypaleniem zawodowy;
  • interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
  • style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
  • rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
  • rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież;

Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:

  • sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkola;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami  ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
  • grupowej superwizji wewnętrznej dla psychologów i pedagogów szkolnych;

Rodzice:

  • wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
  • wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
  • pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
  • rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
  • zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.

 

Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:

  • wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT ;
  • coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
  • uczestnictwa w grupie wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem i zaburzeniami lękowymi;

 

V. TERAPIA

Psychologiczna

  • Psychoterapia indywidualna dzieci, młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
  • Psychoterapia grupowa: zaburzenia lękowe – dzieci i młodzież.
  • Terapia rodzinna.
  • Terapia relacyjna,
  • Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich.

Pedagogiczna (indywidualna/ grupowa)

  • Zajęcia korekcyjno –  kompensacyjne dla dzieci i młodzieży
  • Zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla uczniów kl. I-III  wg programu edukacyjno-terapeutycznego „Ortograffiti  z  Bratkiem”
  • Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV-VI wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”
  • Zajęcia dla uczniów kl. IV-VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”
  • Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV-VI wg programu „Matematyka bez trudności”
  • Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży usprawniająca ich funkcje poznawcze
    za pomocą MLE – uczenia się przez mediację – metodą IE (Instrumental Enrichment) Feuersteina
  • Terapia pedagogiczna dla ucz. kl. IV-VIII doskonaląca umiejętność pracy z tekstem (technikę czytania, rozumienie i zapamiętywanie czytanego tekstu) metodą Antares
  • Terapia pedagogiczna  z elementami logopedii
  • Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
  • Zajęcia grupowe : Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (dzieci 5-6- latnie)
  • Grupowa terapia z elementami logopedii „Mówię płynnie, czytam zwinnie” dla ucz.
    IV-VII;
  • Zajęcia indywidualne z uczniem z dysfunkcją słuchu lub wzroku.

 Logopedyczna

  • Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu, DLD).
  • Grupowa terapia dla dzieci jąkających się, wzbogacona o elementy terapii osób lękowych.
  • Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).

VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:

  • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla dzieci nieśmiałych
    o zaniżonej samoocenie.
  • Diagnostyka i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
  • Terapia Metodą Warnkego:  trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych  (od 6 r. ż.), trening lateralny
  1. Terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego metodą Neuroflow
  • Superwizje dla psychoterapeutów.

VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:

  • indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
  • spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
  • dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
  • udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
  • udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia
    o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  • interwencje w sytuacjach kryzysowych;

 

VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:

  • udział w targach edukacyjno-zawodowych;
  • udział w W-M Dniach Rodziny;
  • udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
  • w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
  • seminariach tematycznych,
  • informacje zamieszczane w internecie na stronie PPP oraz facebooku

 

W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.

W sytuacji realizacji nauczania zdalnego poradnia może zaoferować działania w formie:

  • porad i konsultacji on-line
  • terapii (psychoterapii, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej) on-line
  • przygotowywania i przekazywania materiałów profilaktycznych, zestawów ćwiczeń, materiałów informacyjnych np. na stronie www, w wiadomościach mailowych.
  • spotkań na czacie, wideokonferencji ( z wykorzystaniem platformy określonej placówki edukacyjnej.

Z informacjami na temat innowacji można zapoznać się na stronie Poradni  pppjeden.ehost.pl zakładka INNOWACJE.

„Pogotowie interpunkcyjne  – precyzyjna diagnoza, skuteczna pomoc”

„Zanim poprosisz o pomoc” – profilaktyka poprzez edukację. Zajęcia dla rodziców (kontynuacja)

„Edukacja emocjonalna” – spotkania psychoedukacyjne dla rodziców małych dzieci (żłobki, najmłodsze grupy przedszkola)

„Egzamin z dojrzałości emocjonalnej” – zajęcia dla uczniów szkół ponadpodstawowych wspomagające nabywanie dojrzałości emocjonalnej

Zajęcia doskonalące kompetencje matematyczne u dzieci 5-letnich

 

Oferta uwzględnia propozycje  wszystkich członków Rady Pedagogicznej PP-P nr 1
w Elblągu.

                         Opracowały:

mgr Katarzyna Chadaj

 mgr Elżbieta Romaszko

 mgr Jolanta Szczygieł

 mgr Katarzyna Truszkowska

 Zatwierdziła

 Dyrektor

                                                                                                                                        Barbara Uhryn

 

 

OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU

na rok szkolny 2019/2020

 

Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.

Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 (zawarte w przesłanych na początku września 2019r. „Kartach oczekiwań”) oraz potrzeby środowiska lokalnego.

 

Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  • dzieciom, od momentu urodzenia,
  • młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

 

Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.

Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.

 I. DIAGNOZA :

Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).

Oferujemy przeprowadzenie :

  • diagnozy psychologicznej;
  • diagnozy pedagogicznej;
  • diagnozy logopedycznej;
  • diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
  • badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”.

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest :

  • objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  • wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
  • wydanie opinii w sprawach:
  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
  • przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej
  • zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
    do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
  • braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
  • objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
  • specyficznych trudności w uczeniu się
  • zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
  • innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.

II.  Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy, o przebiegu procesu terapeutycznego.

III. W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:

a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
niesłyszących i słabo słyszących,
niewidomych i słabo widzących,

  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • niedostosowanych społecznie.
  • zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych);
  • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
  • indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej

b) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.

IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE

Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.

Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji , warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.

Adresaci:

Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:

  • stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia;
  • doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym;
  • radzenie sobie z emocjami (rozwiązywanie konfliktów;.
  • umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych;
  • rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;

 Uczniowie szkół podstawowych :

  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne  „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I;
  • podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV-VI;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym; praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zajęcia antystresowe i antylękowe „Wrzuć na luz”;
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
  • zagrożenia  związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom,  cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym  umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie  z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie;

 Uczniowie szkół ponadpodstawowych:

  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne  „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I.
  • podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zajęcia rozwijające umiejętność współpracy z osobami z różnymi niepełnosprawnościami dla uczniów kl. II i III szkół ponadpodstawowych
  • zajęcia warsztatowe  wg programu „Nie daj się depresji”;
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
  • zagrożenia  związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym  umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie  z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie

Nauczyciele:

  • pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
  • radzenie sobie z wypaleniem zawodowy;
  • interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
  • style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
  • rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
  • rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież;

Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:

  • sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkola;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami  ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
  • grupowej superwizji wewnętrznej dla psychologów i pedagogów szkolnych;

Rodzice:

  • wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
  • wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
  • pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
  • rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
  • zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.

 

Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:

  • udziału w programie „Szkoła dla Rodziców”;
  • wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT ;
  • coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
  • uczestnictwa w grupie wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem i zaburzeniami lękowymi;

V. TERAPIA

Psychologiczna

  1. Indywidualna terapia psychologiczna
  2. Psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
  3. Psychoterapia grupowa: zaburzenia lękowe – dzieci i młodzież.
  4. Psychoterapia rodzin.
  5. Terapia relacyjna,
  6. Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich.

Pedagogiczna

  1. Zajęcia korekcyjno –  kompensacyjne dla dzieci i młodzieży
  2. Zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla uczniów kl. I-III  wg programu edukacyjno-terapeutycznego „Ortograffiti  z  Bratkiem”
  3. Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV-VI wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”
  4. Zajęcia dla uczniów kl. IV-VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”
  5. Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV-VI wg programu „Matematyka bez trudności”
  6. Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży usprawniająca funkcje poznawcze za pomocą MLE – uczenia się przez mediację metodą IE (Instrumental Enrichment) Fouersteina
  7. Terapia pedagogiczna dla ucz. Kl. IV-VIII doskonaląca umiejętność pracy z tekstem metodą Antares
  8. Terapia pedagogiczna  z elementami logopedii
  9. Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
  1. Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (5-6- latki)
  2. Grupowa terapia z elementami logopedii „Mówię płynnie, czytam zwinnie” dla ucz. kl. IV-VI;
  3. Zajęcia indywidualne z uczniem z dysfunkcją słuchu lub wzroku.

 Logopedyczna

  1. Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu, SLI).
  2. Grupowa terapia dla dzieci jąkających się, wzbogacona o elementy terapii osób lękowych.
  3. Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).

VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:

  1. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów  szkół podstawowych i dzieci przedszkolnych.
  2. Diagnoza i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
  3. Terapia Metodą Warnkego:  trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych  (od 6 r. ż.), trening lateralny
  4. Superwizje dla psychoterapeutów.

VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:

  • indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
  • spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
  • dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
  • udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
  • udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  • interwencje w sytuacjach kryzysowych;
  • dyżury specjalistów na terenie poradni ,,Soboty Zaufania” –harmonogram na stronie internetowej placówki;
  • konsultacje i porady psychoseksuologiczne o problematyce seksualnej, tożsamości płciowej i uzależnień a seksualności.

VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:

  • udział w targach edukacyjno-zawodowych;
  • udział w W-M Dniach Rodziny;
  • udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
  • w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
  • seminariach tematycznych,
  • informacje zamieszczane w internecie na stronie PPP oraz facebooku

 

W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.

Z informacjami na temat innowacji można zapoznać się na stronie Poradni  pppjeden.ehost.pl zakładka INNOWACJE.

Oferta uwzględnia propozycje  wszystkich członków Rady Pedagogicznej PP-P nr 1
w Elblągu.
 Opracowały:  mgr Katarzyna Truszkowska, mgr Jolanta Szczygieł.