OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU

na rok szkolny 2019/2020

 

Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.

Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 (zawarte w przesłanych na początku września 2019r. „Kartach oczekiwań”) oraz potrzeby środowiska lokalnego.

 

Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  • dzieciom, od momentu urodzenia,
  • młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

 

Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.

Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.

 I. DIAGNOZA :

Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).

Oferujemy przeprowadzenie :

  • diagnozy psychologicznej;
  • diagnozy pedagogicznej;
  • diagnozy logopedycznej;
  • diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
  • badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”.

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest :

  • objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  • wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
  • wydanie opinii w sprawach:
  • wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
  • zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
  • objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
  • dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
  • udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
  • przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
  • pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej
  • zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
    do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu
  • braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
  • objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
  • objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
  • specyficznych trudności w uczeniu się
  • zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
  • innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.

II.  Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy, o przebiegu procesu terapeutycznego.

III. W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:

a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
niesłyszących i słabo słyszących,
niewidomych i słabo widzących,

  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  • niedostosowanych społecznie.
  • zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych);
  • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
  • indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej

b) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.

IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE

Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.

Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji , warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.

Adresaci:

Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:

  • stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia;
  • doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym;
  • radzenie sobie z emocjami (rozwiązywanie konfliktów;.
  • umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych;
  • rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;

 Uczniowie szkół podstawowych :

  • kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne  „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I;
  • podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV-VI;
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  dzieci w wieku przedszkolnym; praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zajęcia antystresowe i antylękowe „Wrzuć na luz”;
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
  • zagrożenia  związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom,  cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym  umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie  z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie;

 Uczniowie szkół ponadpodstawowych:

  • zajęcia integracyjno-adaptacyjne  „Adaptacja w nowym środowisku”  dla uczniów klas I.
  • podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
  • rozwijanie kreatywności i innowacyjności –  praca z uczniem zdolnym;
  • kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
  • zajęcia rozwijające umiejętność współpracy z osobami z różnymi niepełnosprawnościami dla uczniów kl. II i III szkół ponadpodstawowych
  • zajęcia warsztatowe  wg programu „Nie daj się depresji”;
  • specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
  • zagrożenia  związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
  • rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
  • coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
  • rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
  • kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym  umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
  • zapoznawanie  z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie

Nauczyciele:

  • pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
  • radzenie sobie z wypaleniem zawodowy;
  • interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
  • style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
  • rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
  • rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież;

Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:

  • sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkola;
  • sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami  ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
  • grupowej superwizji wewnętrznej dla psychologów i pedagogów szkolnych;

Rodzice:

  • wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
  • wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
  • pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
  • rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
  • zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
  • zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
  • wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.

 

Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:

  • udziału w programie „Szkoła dla Rodziców”;
  • wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT ;
  • coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
  • uczestnictwa w grupie wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem i zaburzeniami lękowymi;

V. TERAPIA

Psychologiczna

  1. Indywidualna terapia psychologiczna
  2. Psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
  3. Psychoterapia grupowa: zaburzenia lękowe – dzieci i młodzież.
  4. Psychoterapia rodzin.
  5. Terapia relacyjna,
  6. Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich.

Pedagogiczna

  1. Zajęcia korekcyjno –  kompensacyjne dla dzieci i młodzieży
  2. Zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla uczniów kl. I-III  wg programu edukacyjno-terapeutycznego „Ortograffiti  z  Bratkiem”
  3. Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV-VI wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”
  4. Zajęcia dla uczniów kl. IV-VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”
  5. Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV-VI wg programu „Matematyka bez trudności”
  6. Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży usprawniająca funkcje poznawcze za pomocą MLE – uczenia się przez mediację metodą IE (Instrumental Enrichment) Fouersteina
  7. Terapia pedagogiczna dla ucz. Kl. IV-VIII doskonaląca umiejętność pracy z tekstem metodą Antares
  8. Terapia pedagogiczna  z elementami logopedii
  9. Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
  1. Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (5-6- latki)
  2. Grupowa terapia z elementami logopedii „Mówię płynnie, czytam zwinnie” dla ucz. kl. IV-VI;
  3. Zajęcia indywidualne z uczniem z dysfunkcją słuchu lub wzroku.

 Logopedyczna

  1. Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu, SLI).
  2. Grupowa terapia dla dzieci jąkających się, wzbogacona o elementy terapii osób lękowych.
  3. Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).

VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:

  1. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów  szkół podstawowych i dzieci przedszkolnych.
  2. Diagnoza i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
  3. Terapia Metodą Warnkego:  trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych  (od 6 r. ż.), trening lateralny
  4. Superwizje dla psychoterapeutów.

VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:

  • indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
  • spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
  • dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
  • udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
  • udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
  • interwencje w sytuacjach kryzysowych;
  • dyżury specjalistów na terenie poradni ,,Soboty Zaufania” –harmonogram na stronie internetowej placówki;
  • konsultacje i porady psychoseksuologiczne o problematyce seksualnej, tożsamości płciowej i uzależnień a seksualności.

VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:

  • udział w targach edukacyjno-zawodowych;
  • udział w W-M Dniach Rodziny;
  • udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
  • w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
  • seminariach tematycznych,
  • informacje zamieszczane w internecie na stronie PPP oraz facebooku

 

W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.

Z informacjami na temat innowacji można zapoznać się na stronie Poradni  pppjeden.ehost.pl zakładka INNOWACJE.

Oferta uwzględnia propozycje  wszystkich członków Rady Pedagogicznej PP-P nr 1
w Elblągu.
 Opracowały:  mgr Katarzyna Truszkowska, mgr Jolanta Szczygieł.