OFERTA
HARMONOGRAM SOBÓT ZAUFANIA W PORADNI PSYCHOLOGICZNO ROK SZKOLNY 2024/2025 |
|
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA NR 1 82-300 ELBLĄG UL. SŁONECZNA 14 www.ppp1.elblag.pl tel. 55 625-82-30 e-mail:ppp1@elblag.eu |
Data |
14 wrzesień 2024 | |
12 październik 2024 | |
16 listopad 2024 | |
7 grudzień 2024 | |
11 styczeń 2025 | |
8 luty 2025 | |
8 marzec 2025 | |
12 kwiecień 2025 | |
10 maj 2025 | |
7 czerwiec 2025 |
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU
na rok szkolny 2024/2025
Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1 w Elblągu, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.
Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 1 w Elblągu (zawarte w przesłanych na początku września 2024r. „Kartach działań wspierających”) oraz na potrzeby środowiska lokalnego.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- dzieciom, od momentu urodzenia,
- młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży
Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo Oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.
I. DIAGNOZA
Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).
Oferujemy przeprowadzenie :
- diagnozy psychologicznej,
- diagnozy pedagogicznej,
- diagnozy logopedycznej
- diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego,
- badań przesiewowych programem „Słyszę”,
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest:
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami
- wydanie opinii w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej, odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu, - braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą,
- innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży
II. PORADNIA WYDAJE, NA PISEMNY WNIOSEK RODZICA ALBO PEŁNOLETNIEGO UCZNIA, INFORMACJĘ O WYNIKACH DIAGNOZY, O PRZEBIEGU PROCESU TERAPEUTYCZNEGO
III. W PORADNI DZIAŁAJĄ ZESPOŁY ORZEKAJĄCE, KTÓRE WYDAJĄ:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży
niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, - z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie,
- zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych),
- indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej
IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE
Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.
Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji, warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.
Adresaci:
Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:
- stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia,
- doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich,
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności –dzieci w wieku przedszkolnym,
- radzenie sobie z emocjami-rozwiązywanie konfliktów,
- rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości,
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”
Uczniowie szkół podstawowych :
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”,
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I,
- podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej),
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.,
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc,
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych,
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości,
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów,
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej,
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie,
- psychologiczne uwarunkowania wyboru szkoły ponadpodstawowej oraz zawodu – „Odporność na stres”,
- warsztaty twórczości
Uczniowie szkół ponadpodstawowych:
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I,
- podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej),
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.,
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc,
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych,
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości,
- coaching kariery dla uczniów szkół średnich,
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów,
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej,
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie,
- zajęcia grupowe z emisji głosu,
- warsztaty twórczości,
- warsztaty z kreatywności
Nauczyciele:
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego,
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni),
- interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię,
- style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się,
- rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. budowanie prawidłowych relacji,
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc,
- wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego,
- rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież,
Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:
- sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych,
- sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów,
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca,
- sieci współpracy samokształcenia dla terapeutów pedagogicznych
Rodzice:
- wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi,
- wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji,
- pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych,
- rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych,
- zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania,
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc,
- wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych
Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:
- wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT,
- coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych,
- uczestnictwa w zajęciach wspierających umiejętności wychowawcze,
- zajęć warsztatowych wspierających umiejętności wychowawcze rodziców
V. TERAPIA
Psychologiczna
- psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych,
- terapia relacyjna,
- grupowe zajęcia dla młodzieży z trudnościami emocjonalnymi
- wsparcie psychologiczne – osoby w kryzysie (między innymi samobójstwo, śmierć, katastrofa, rozwód)
Pedagogiczna
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci,
- terapia pedagogiczna dla uczniów z problemami w nauce matematyki (kl. I – V),
- terapia pedagogiczna z elementami logopedii,
- terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
Logopedyczna
- indywidualna terapia logopedyczna (wady wymowy, mowa bezdźwięczna, dyslalia, afazja, opóźniony rozwój mowy)
- terapia logopedyczna dla dzieci i młodzieży jąkających się,
- indywidualna terapia dla dzieci z niedosłuchem,
- grupowe zajęcia dla dzieci 3-letnich ,,Słyszę i mówię”.
VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
- diagnoza i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży,
- treningi EEG Biofeedback wspierające psychoterapię,
- terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych (od 6 r. ż.),
- terapia metodą Warnkego: trening lateralny,
- zajęcia grupowe kształtujące umiejętności społeczno – emocjonalne
- zajęcia dla uczniów doświadczających wykluczenia
VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:
- indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe również w ramach „Sobót Zaufania”,
- spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych,
- dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek,
- udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych,
- udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych,
- interwencje w sytuacjach kryzysowych
VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ UDZIAŁ W:
- targach edukacyjno-zawodowych,
- festynach i wydarzeniach miejskich oraz ogólnopolskich,
- w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego,
- seminariach tematycznych,
Informacje zamieszczane są również na stronie internetowej PPP-1 oraz Facebooku
W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.
Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej PPP Nr 1 w Elblągu.
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU
na rok szkolny 2023/2024
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci
i młodzież z miasta Elbląga. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.
Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 1 (zawarte w przesłanych na początku września 2022r. „Kartach działań wspierających”) oraz potrzeby środowiska lokalnego.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- dzieciom, od momentu urodzenia,
- młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci
i młodzieży.
Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.
- DIAGNOZA:
Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).
Oferujemy przeprowadzenie :
- diagnozy psychologicznej;
- diagnozy pedagogicznej;
- diagnozy logopedycznej;
- diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
- diagnozy przetwarzania słuchowego – badanie Neuroflow;
- badań przesiewowych programem „Słyszę”.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest:
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- wydanie opinii w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej, odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej,
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu,
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
- innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy, o przebiegu procesu terapeutycznego.
III. W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży: niesłyszących i słabo słyszących,
niewidomych i słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie,
- zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych),
- indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.
- DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE.
Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych
i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.
Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji , warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.
Adresaci:
Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:
- stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0 – 6 roku życia;
- doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5 – 6 letnich;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- radzenie sobie z emocjami-rozwiązywanie konfliktów;
- rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”.
Uczniowie szkół podstawowych:
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
- zajęcia integracyjn – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
- podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku wczesnoszkolnym; praca z uczniem zdolnym;
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych:
- zajęcia integracyjno – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
- podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.
Nauczyciele:
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
- interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
- style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
- rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. budowanie prawidłowych relacji;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
- rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież.
Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:
- sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
- sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów;
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
- sieci współpracy samokształcenia dla terapeutów pedagogicznych.
Rodzice:
- wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
- wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
- pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
- rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
- zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.
Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:
- wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo – treningu komunikacji VIT;
- coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
- uczestnictwa w zajęciach wspierających umiejętności wychowawcze;
- zajęć wspierających umiejętności wychowawcze ,,Akademia świadomego rodzica”.
- TERAPIA
Psychologiczna:
- Psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
- Psychoterapia rodzin.
- Terapia rodzinna/relacyjna.
- Terapia grupowa dla dzieci lękowych.
- Wsparcie psychologiczne- osoby w kryzysie (między innymi samobójstwo, śmierć, katastrofa, rozwód).
Pedagogiczna:
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży.
- Terapia pedagogiczna dla uczniów z problemami w nauce matematyki (kl. I – V).
- Terapia pedagogiczna z elementami logopedii.
- Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej.
- Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (5 – 6 – latki).
Logopedyczna:
- Zajęcia indywidualne z dziećmi (dyslalia, wczesna interwencja).
- Zajęcia dla dzieci jąkających się.
- Indywidualne zajęcia: dzieci z afazją dziecięca, DLD.
- Zajęcia indywidualne dla dzieci z niedosłuchem.
- Grupowe zajęcia dla dzieci z mutyzmem wybiórczym.
- „I chciałbym mówić i boję się” – dla klas I – II SP.
- Grupowe zajęcia dla dzieci 3 – letnich ,,Słyszę i mówię”.
- INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
- Badania diagnostyczne i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
- Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych (od 6 r.).
- Trening lateralny.
- Zajęcia grupowe kształtujące umiejętności społeczno – emocjonalne.
VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:
- indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
- spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
- dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
- udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
- udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- interwencje w sytuacjach kryzysowych.
VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:
- udział w targach edukacyjno – zawodowych;
- udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
- w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
- seminariach tematycznych;
- informacje zamieszczane w Internecie na stronie PPP oraz Facebooku.
W ciągu całego roku szkolnego poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.
Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 1 w Elblągu.
Opracowały: mgr Katarzyna Chadaj, mgr Alicja Kowalczyk.
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU
na rok szkolny 2022/2023
Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.
Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 (zawarte w przesłanych na początku września 2022r. „Kartach działań wspierających”) oraz potrzeby środowiska lokalnego.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- dzieciom, od momentu urodzenia,
- młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.
- DIAGNOZA:
Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).
Oferujemy przeprowadzenie :
- diagnozy psychologicznej;
- diagnozy pedagogicznej;
- diagnozy logopedycznej;
- diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
- diagnozy przetwarzania słuchowego – Badanie Neuroflow
- badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest :
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- wydanie opinii w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu - braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
- objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
- specyficznych trudności w uczeniu się
- zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
- innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- PORADNIA WYDAJE, NA PISEMNY WNIOSEK RODZICA ALBO PEŁNOLETNIEGO UCZNIA, INFORMACJĘ O WYNIKACH DIAGNOZY, O PRZEBIEGU PROCESU TERAPEUTYCZNEGO.
III. W PORADNI DZIAŁAJĄ ZESPOŁY ORZEKAJĄCE, KTÓRE WYDAJĄ:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
- niesłyszących i słabo słyszących,
- niewidomych słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie.
- zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych);
- indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
- indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej
- b) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.
- DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE
Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.
Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji , warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.
Adresaci:
Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:
- stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia;
- doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności –dzieci w wieku przedszkolnym;
- radzenie sobie z emocjami-rozwiązywanie konfliktów;.
- rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
Uczniowie szkół podstawowych :
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
- podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV-VI;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności –dzieci w wieku wczesnoszkolnym; praca z uczniem zdolnym;
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie;
Uczniowie szkół ponadpodstawowych:
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I.
- podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie
Nauczyciele:
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
- interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
- style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
- rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
- rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież;
Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:
- sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
- sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
- sieci współpracy samokształcenia dla terapeutów pedagogicznych.
Rodzice:
- wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
- wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
- pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
- rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
- zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.
Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:
- wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT ;
- coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
- uczestnictwa w zajęciach wspierających umiejętności wychowawcze.
- TERAPIA
Psychologiczna
- Psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
- Psychoterapia rodzin.
- Terapia relacyjna,
- Wsparcie psychologiczne- osoby w kryzysie( między innymi samobójstwo, śmierć, katastrofa, rozwód).
Pedagogiczna
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży
- Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV-VII wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”
- Zajęcia dla uczniów kl. IV-VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”
- Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV-VI wg programu „Matematyka bez trudności”.
- Młody mistrz-uczę się uczyć dla uczniów kl. IV-VI.
- Terapia pedagogiczna z elementami logopedii
- Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
- Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (5-6- latki)
Logopedyczna
- Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu,
- Grupowa terapia dla dzieci jąkających się.
- Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).
- Grupowe zajęcia dla dzieci 3-letnich ,,Słyszę i mówię”
- INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
- Diagnoza i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
- Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych
(od 6 r. ż.), trening lateralny
VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:
- indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
- spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
- dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
- udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
- udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- interwencje w sytuacjach kryzysowych;
VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:
- udział w targach edukacyjno-zawodowych;
- udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
- w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
- seminariach tematycznych,
- informacje zamieszczane w internecie na stronie PPP oraz facebooku
W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.
Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu.
Opracowały: mgr Katarzyna Chadaj, mgr Katarzyna Truszkowska, mgr Jolanta Szczygieł.
Zatwierdziła
Barbara Uhryn
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Elblagu
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU
na rok szkolny 2021/2022
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.
Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 1 zawarte w przesłanych na początku września 2021 r. „Kartach oczekiwań” oraz określone
w inny sposób potrzeby środowiska lokalnego.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- dzieciom, od momentu urodzenia,
- młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Poradnia wspiera przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej
i informacyjnej.
I. DIAGNOZA.
Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci
i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona
po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę
i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).
Oferujemy przeprowadzenie:
- diagnozy psychologicznej;
- diagnozy pedagogicznej;
- diagnozy logopedycznej;
- diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
- diagnozy przetwarzania słuchowego – badanie Neuroflow (na podstawie diagnozy psychopedagogicznej przeprowadzonej w Poradni);
- badań przesiewowych mowy i języka w wieku przedszkolnym;
- badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”;
- badań przesiewowych dla uczniów o specyficznych trudnościach w nauce.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest:
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- wydanie opinii w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
- objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu;
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- zezwolenia na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;
- innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
II. PORADNIA WYDAJE NA PISEMNY WNIOSEK RODZICA ALBO PEŁNOLETNIEGO UCZNIA, INFORMACJĘ O WYNIKACH DIAGNOZY, O PRZEBIEGU PROCESU TERAPEUTYCZNEGO.
III. W PORADNI DZIAŁAJĄ ZESPOŁY ORZEKAJĄCE, KTÓRE WYDAJĄ:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
- niesłyszących i słabo słyszących,
- niewidomych i słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie,
- zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych),
- indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
2. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.
IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE.
Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.
Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji, warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.
ADRESACI:
Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:
- stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0 – 6 roku życia;
- doskonalenia rozwoju społeczno – emocjonalnego dla dzieci 5 – 6 letnich;
- program rozwoju psychoruchowego dzieci przedszkolne;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- radzenie sobie z emocjami (rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, rozwiązywanie konfliktów);
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się i ćwiczenia zachowań asertywnych;
- rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji”.
Uczniowie szkół podstawowych:
- zajęcia integracyjno – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
- podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV – VI;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym;
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie
z emocjami, itp.; - specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
- Akademia Emocji we współpracy z EUH – E;
- „Wrzuć na luz” – zajęcia antystresowe i antylękowe (uczniowie kl. VIII);
- realizowanie celów Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie rozwijania
i wdrażania efektywnego doradztwa zawodowego dzieci i młodzieży poprzez: rozpoznawanie
i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów; kształtowanie kompetencji osobistych
i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej; zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych:
- zajęcia integracyjno – adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I,
- motywowanie do nauki, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie ze stresem, asertywność,
- podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej),
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym,
- kształtowanie umiejętności prospołecznych młodzieży in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.,
- Akademia Emocji we współpracy z EUH – E,
- zajęcia warsztatowe wg programu „Nie daj się depresji”,
- specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego,
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc,
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych,
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości,
- „Egzamin z dojrzałości emocjonalnej” – zajęcia wspomagające nabywanie dojrzałości emocjonalnej,
- realizowanie celów Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie rozwijania
i wdrażania efektywnego doradztwa zawodowego dzieci i młodzieży poprzez: coaching kariery dla uczniów szkół średnich; rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów; kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej; zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów
i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie.
Nauczyciele:
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
- radzenie sobie z wypaleniem zawodowy;
- interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
- style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
- rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- realizowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie przygotowani
i doskonalenia kadr dla doradztwa zawodowego poprzez: wspieranie nauczycieli szkół
i przedszkoli w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego i udzielanie pomocy merytorycznej nauczycielom zaangażowanym w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież.
Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:
- sieć współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
- sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkola;
- sieć współpracy i samokształcenia dla logopedów;
- sieć współpracy i samokształcenia dla doradców zawodowych;
- sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
- grupowej superwizji wewnętrznej dla psychologów i pedagogów szkolnych.
Rodzice:
- wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
- wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
- pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
- rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
- zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii – uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- realizowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w zakresie tworzenia efektywnych mechanizmów informowania o zapotrzebowaniu na zawody, kwalifikacje i umiejętności
na poziomie krajowym i regionalnym poprzez promowanie i upowszechnianie doradztwa zawodowego wśród rodziców oraz rodziców zaangażowanych w podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież.
Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:
- wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo – treningu komunikacji VIT ;
- coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
- uczestnictwa w grupie wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem i zaburzeniami lękowymi;
- spotkań psychoedukacyjnych dla rodziców małych dzieci (żłobki, najmłodsze grupy przedszkola) „Edukacja emocjonalna”;
- spotkań ;„Zanim poprosisz o pomoc” – profilaktyka poprzez edukację;
- „Akademia świadomego rodzica” – zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
V. TERAPIA:
Psychologiczna:
- Psychoterapia indywidualna dzieci, młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
- Terapia rodzinna.
- Terapia relacyjna.
Pedagogiczna (indywidualna/grupowa):
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży.
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne z elementami logopedii dla uczniów kl. 0 – I.
- Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV – VI wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”.
- Zajęcia dla uczniów kl. IV – VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”.
- Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV – VI wg programu „Matematyka bez trudności”.
- Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży usprawniająca ich funkcje poznawcze
za pomocą MLE – uczenia się przez mediację – metodą IE (Instrumental Enrichment), Feuersteina. - Terapia pedagogiczna z elementami logopedii (dla uczniów klas starszych IV – VIII).
- Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej.
- Zajęcia grupowe: Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (dzieci 5 – 6 – letnie).
- Grupowa terapia z elementami logopedii „Mówię płynnie, czytam zwinnie” dla ucz. IV – VII.
- Zajęcia indywidualne z uczniem z dysfunkcją słuchu lub wzroku.
Logopedyczna:
- Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu, DLD).
- Grupowa terapia dla dzieci jąkających się.
- Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).
VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne dla dzieci nieśmiałych o zaniżonej samoocenie.
- Diagnostyka i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
- Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych (od 6 r. ż.), trening lateralny.
VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:
- indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
- spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
- dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
- udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
- udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia
o specjalnych potrzeb edukacyjnych; - interwencje w sytuacjach kryzysowych.
VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:
- udział w targach edukacyjno – zawodowych;
- udział w W – M Dniach Rodziny;
- udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
- seminariach tematycznych;
- informacje zamieszczane w internecie na stronie PP – P oraz Facebooku.
W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.
W sytuacji realizacji nauczania zdalnego poradnia może zaoferować działania w formie:
- porad i konsultacji on – line,
- terapii (psychoterapii, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej) on – line,
- przygotowywania i przekazywania materiałów profilaktycznych, zestawów ćwiczeń, materiałów informacyjnych np. na stronie www, w wiadomościach mailowych,
- spotkań na czacie, wideokonferencji (z wykorzystaniem platformy określonej placówki edukacyjnej).
Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej PP – P Nr 1 w Elblągu.
Opracowały:
mgr Katarzyna Chadaj
mgr Magdalena Gliniecka – Rękawik
mgr Jolanta Szczygieł
mgr Katarzyna Truszkowska
Zatwierdziła
Dyrektor Barbara Uhryn
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1
w ELBLĄGU na rok szkolny 2020/2021
Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.
Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 zawarte w przesłanych na początku września 2020 r. „Kartach oczekiwań” oraz określone
w inny sposób potrzeby środowiska lokalnego.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- dzieciom, od momentu urodzenia,
- młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Poradnia wspiera przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.
I. DIAGNOZA :
Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).
Oferujemy przeprowadzenie :
- diagnozy psychologicznej;
- diagnozy pedagogicznej;
- diagnozy logopedycznej;
- diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
- diagnozy przetwarzania słuchowego – badanie Neuroflow (na podstawie diagnozy psychopedagogicznej przeprowadzonej w Poradni);
- badań przesiewowych mowy i języka w wieku przedszkolnym;
- badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”;
- badań przesiewowych dla uczniów o specyficznych trudnościach w nauce.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest :
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- wydanie opinii w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu - braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
- objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
- specyficznych trudności w uczeniu się
- zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
- innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
II. Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy, o przebiegu procesu terapeutycznego.
III. W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:
a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
niesłyszących i słabo słyszących,
niewidomych i słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie.
- zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych);
- indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia
lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły; - indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola
lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej
b) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności
do ukończenia edukacji przedszkolnej.
IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE
Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.
Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji, warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.
Adresaci:
Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:
- stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia;
- doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- radzenie sobie z emocjami ( rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, rozwiązywanie konfliktów.);
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się i ćwiczenia zachowań asertywnych;
- rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
Uczniowie szkół podstawowych:
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
- podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV-VI;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym;
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie;
Uczniowie szkół ponadpodstawowych:
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I.
- podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym;
- kształtowanie umiejętności prospołecznych młodzieży in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- „Wrzuć na luz” zajęcia antystresowe i antylękowe jako forma profilaktyki.
- zajęcia warsztatowe wg programu „Nie daj się depresji”;
- specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie
Nauczyciele:
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
- radzenie sobie z wypaleniem zawodowy;
- interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
- style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
- rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
- rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież;
Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:
- sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkola;
- sieci współpracy i samokształcenia dla logopedów;
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
- grupowej superwizji wewnętrznej dla psychologów i pedagogów szkolnych;
Rodzice:
- wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
- wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
- pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
- rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
- zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.
Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:
- wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT ;
- coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
- uczestnictwa w grupie wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem i zaburzeniami lękowymi;
V. TERAPIA
Psychologiczna
- Psychoterapia indywidualna dzieci, młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
- Psychoterapia grupowa: zaburzenia lękowe – dzieci i młodzież.
- Terapia rodzinna.
- Terapia relacyjna,
- Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich.
Pedagogiczna (indywidualna/ grupowa)
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży
- Zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla uczniów kl. I-III wg programu edukacyjno-terapeutycznego „Ortograffiti z Bratkiem”
- Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV-VI wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”
- Zajęcia dla uczniów kl. IV-VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”
- Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV-VI wg programu „Matematyka bez trudności”
- Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży usprawniająca ich funkcje poznawcze
za pomocą MLE – uczenia się przez mediację – metodą IE (Instrumental Enrichment) Feuersteina - Terapia pedagogiczna dla ucz. kl. IV-VIII doskonaląca umiejętność pracy z tekstem (technikę czytania, rozumienie i zapamiętywanie czytanego tekstu) metodą Antares
- Terapia pedagogiczna z elementami logopedii
- Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
- Zajęcia grupowe : Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (dzieci 5-6- latnie)
- Grupowa terapia z elementami logopedii „Mówię płynnie, czytam zwinnie” dla ucz.
IV-VII; - Zajęcia indywidualne z uczniem z dysfunkcją słuchu lub wzroku.
Logopedyczna
- Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu, DLD).
- Grupowa terapia dla dzieci jąkających się, wzbogacona o elementy terapii osób lękowych.
- Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).
VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla dzieci nieśmiałych
o zaniżonej samoocenie. - Diagnostyka i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
- Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych (od 6 r. ż.), trening lateralny
- Terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego metodą Neuroflow
- Superwizje dla psychoterapeutów.
VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:
- indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
- spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
- dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
- udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
- udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia
o specjalnych potrzeb edukacyjnych; - interwencje w sytuacjach kryzysowych;
VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:
- udział w targach edukacyjno-zawodowych;
- udział w W-M Dniach Rodziny;
- udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
- w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
- seminariach tematycznych,
- informacje zamieszczane w internecie na stronie PPP oraz facebooku
W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.
W sytuacji realizacji nauczania zdalnego poradnia może zaoferować działania w formie:
- porad i konsultacji on-line
- terapii (psychoterapii, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej) on-line
- przygotowywania i przekazywania materiałów profilaktycznych, zestawów ćwiczeń, materiałów informacyjnych np. na stronie www, w wiadomościach mailowych.
- spotkań na czacie, wideokonferencji ( z wykorzystaniem platformy określonej placówki edukacyjnej.
Z informacjami na temat innowacji można zapoznać się na stronie Poradni pppjeden.ehost.pl zakładka INNOWACJE.
„Pogotowie interpunkcyjne – precyzyjna diagnoza, skuteczna pomoc”
„Zanim poprosisz o pomoc” – profilaktyka poprzez edukację. Zajęcia dla rodziców (kontynuacja)
„Edukacja emocjonalna” – spotkania psychoedukacyjne dla rodziców małych dzieci (żłobki, najmłodsze grupy przedszkola)
„Egzamin z dojrzałości emocjonalnej” – zajęcia dla uczniów szkół ponadpodstawowych wspomagające nabywanie dojrzałości emocjonalnej
Zajęcia doskonalące kompetencje matematyczne u dzieci 5-letnich
Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej PP-P nr 1
w Elblągu.
Opracowały:
mgr Katarzyna Chadaj
mgr Elżbieta Romaszko
mgr Jolanta Szczygieł
mgr Katarzyna Truszkowska
Zatwierdziła
Dyrektor
Barbara Uhryn
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Nr 1 w ELBLĄGU
na rok szkolny 2019/2020
Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna Nr 1, jako poradnia publiczna, obejmuje swoją opieką dzieci i młodzież z miasta Elbląga i powiatu elbląskiego. Korzystanie z naszych usług jest nieodpłatne i dobrowolne.
Oferta jest odpowiedzią na oczekiwania placówek wobec Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 (zawarte w przesłanych na początku września 2019r. „Kartach oczekiwań”) oraz potrzeby środowiska lokalnego.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- dzieciom, od momentu urodzenia,
- młodzieży, w tym także w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- rodzicom i nauczycielom w zakresie pomocy związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Poradnia wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo oświatowe oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.
Poradnia realizuje zadania w szczególności poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, konsultacyjnej, terapeutycznej, doradczej, mediacyjnej, interwencyjnej, profilaktycznej i informacyjnej.
I. DIAGNOZA :
Diagnozowanie dzieci i młodzieży prowadzone jest w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu (jako diagnoza pogłębiona po dokonanym rozpoznaniu problemów dzieci/uczniów przez przedszkole/szkołę/placówkę i zastosowanych formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej).
Oferujemy przeprowadzenie :
- diagnozy psychologicznej;
- diagnozy pedagogicznej;
- diagnozy logopedycznej;
- diagnozy z zakresu doradztwa zawodowego;
- badań przesiewowych programem „Słyszę”, „Widzę”.
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest :
- objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- wydanie opinii w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia
do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu - braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
- objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce
- specyficznych trudności w uczeniu się
- zezwolenia na spełnianie przez dziecko w wieku 5 lat obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą
- innych, niż wyżej wymienione, związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
II. Poradnia wydaje, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy, o przebiegu procesu terapeutycznego.
III. W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:
a) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży:
niesłyszących i słabo słyszących,
niewidomych i słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie.
- zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (indywidualnych i zespołowych);
- indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
- indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej
b) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu podjęcia działań pobudzających rozwój psychoruchowy i społeczny od chwili wykrycia niepełnosprawności do ukończenia edukacji przedszkolnej.
IV. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNO – WSPIERAJĄCE
Poradnia realizuje zadania profilaktyczne oraz wspierające wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspierając nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.
Zajęcia kierowane są do dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli mają charakter psychoedukacyjny i mogą być realizowane w formie: prelekcji , warsztatów, zajęć otwartych, spotkań polegających na wymianie doświadczeń.
Adresaci:
Dzieci w wieku od 0 do rozpoczęcia edukacji szkolnej:
- stymulowanie rozwoju mowy dzieci od 0-6 roku życia;
- doskonalenia rozwoju społeczno-emocjonalnego dla dzieci 5-6 letnich;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- radzenie sobie z emocjami (rozwiązywanie konfliktów;.
- umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych;
- rozpoznawane swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym;
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
Uczniowie szkół podstawowych :
- kształtowanie postaw tolerancji, zrozumienia i akceptacji rówieśników ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Bliżej do zrozumienia i akceptacji. Wychowanie do edukacji włączającej”;
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I;
- podnoszenia umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- zajęcia wg programu „Młody mistrz – uczę się uczyć” dla uczniów kl. IV-VI;
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – dzieci w wieku przedszkolnym; praca z uczniem zdolnym;
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- zajęcia antystresowe i antylękowe „Wrzuć na luz”;
- specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowanie poczucia własnej wartości;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie;
Uczniowie szkół ponadpodstawowych:
- zajęcia integracyjno-adaptacyjne „Adaptacja w nowym środowisku” dla uczniów klas I.
- podnoszenie umiejętności uczenia się (techniki skutecznego uczenia się; kształtowanie motywacji wewnętrznej);
- rozwijanie kreatywności i innowacyjności – praca z uczniem zdolnym;
- kształtowanie umiejętności prospołecznych dla dzieci i młodzieży szkolnej m.in. umiejętności porozumiewania się, rozwijania umiejętności zachowań asertywnych, radzenia sobie z emocjami, itp.;
- zajęcia rozwijające umiejętność współpracy z osobami z różnymi niepełnosprawnościami dla uczniów kl. II i III szkół ponadpodstawowych
- zajęcia warsztatowe wg programu „Nie daj się depresji”;
- specyfika wieku dorastania z uwzględnieniem rozwoju psychoseksualnego.
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych;
- rozpoznawanie swoich mocnych stron, zasobów, kształtowania poczucia własnej wartości;
- coaching kariery dla uczniów szkół średnich;
- rozpoznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów;
- kształtowanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów w tym umiejętności planowania kariery edukacyjno – zawodowej;
- zapoznawanie z rynkiem edukacyjnym, światem zawodów i rynkiem pracy – w podejściu uczenia się przez całe życie
Nauczyciele:
- pomoc psychologiczno – pedagogiczna w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego;
- praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (deficyty rozwojowe, specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia psychiczne, niepełnosprawność, choroby przewlekłe, uczniowie zdolni);
- radzenie sobie z wypaleniem zawodowy;
- interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię;
- style uczenia się, aktywizujące metody i techniki uczenia się;
- rozwijanie umiejętności i zachowań asertywnych wobec uczniów i rodziców. Budowanie prawidłowych relacji;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;
- rola nauczyciela w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych przez młodzież;
Dodatkowe wsparcie nauczyciele będą mogli uzyskać uczestnicząc w:
- sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów szkolnych;
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkola;
- sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli uczniów z różnymi niepełnosprawnościami ze szkół ogólnodostępnych – edukacja włączająca;
- grupowej superwizji wewnętrznej dla psychologów i pedagogów szkolnych;
Rodzice:
- wspieranie dziecka z problemami emocjonalnymi, z zaburzeniami psychicznymi;
- wdrażanie dziecka do obowiązków szkolnych, budowania motywacji wewnętrznej oraz wspierania dziecka w procesie edukacji;
- pomoc dziecku w adaptacji do nowych warunków środowiskowych;
- rozpoznawanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach rozwojowych;
- zagrożenia jakich doświadcza dziecko w trudnym procesie dorastania;
- zagrożenia związane z korzystaniem z nowoczesnej technologii- uzależnienia, uleganie manipulacjom związanymi z wpływem mediów, cyberprzemoc;
- wspieranie dzieci i młodzieży w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych.
Dodatkowo rodzice mogą podnieść kompetencje i umiejętności wychowawcze korzystając z:
- udziału w programie „Szkoła dla Rodziców”;
- wsparcia kompetencji wychowawczych metodą wideo-treningu komunikacji VIT ;
- coachingu – rozwoju umiejętności wychowawczych;
- uczestnictwa w grupie wsparcia dla rodziców dzieci z mutyzmem i zaburzeniami lękowymi;
V. TERAPIA
Psychologiczna
- Indywidualna terapia psychologiczna
- Psychoterapia indywidualna młodzieży i osób dorosłych (rodzice, nauczyciele, wychowawcy placówek oświatowych).
- Psychoterapia grupowa: zaburzenia lękowe – dzieci i młodzież.
- Psychoterapia rodzin.
- Terapia relacyjna,
- Terapia zaburzeń seksualnych uczniów pełnoletnich.
Pedagogiczna
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci i młodzieży
- Zajęcia korekcyjno –kompensacyjne dla uczniów kl. I-III wg programu edukacyjno-terapeutycznego „Ortograffiti z Bratkiem”
- Terapia pedagogiczna dla uczniów klas IV-VI wg programu edukacyjno terapeutycznego „Ortograffiti”
- Zajęcia dla uczniów kl. IV-VI doskonalące poprawność ortograficzną metodą „Nauka mimo woli”
- Terapia pedagogiczna dla uczniów kl. IV-VI wg programu „Matematyka bez trudności”
- Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży usprawniająca funkcje poznawcze za pomocą MLE – uczenia się przez mediację metodą IE (Instrumental Enrichment) Fouersteina
- Terapia pedagogiczna dla ucz. Kl. IV-VIII doskonaląca umiejętność pracy z tekstem metodą Antares
- Terapia pedagogiczna z elementami logopedii
- Terapia pedagogiczna z elementami terapii ręki oraz kinezjologii edukacyjnej
- Kinezjologiczny system kształcenia – „Edukacja przez ruch” (5-6- latki)
- Grupowa terapia z elementami logopedii „Mówię płynnie, czytam zwinnie” dla ucz. kl. IV-VI;
- Zajęcia indywidualne z uczniem z dysfunkcją słuchu lub wzroku.
Logopedyczna
- Indywidualna terapia dla dzieci z wadami mowy (seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, opóźniony rozwój mowy, dzieci z rozszczepem, alalie, wada słuchu, SLI).
- Grupowa terapia dla dzieci jąkających się, wzbogacona o elementy terapii osób lękowych.
- Terapia prowadzona przez neurologopedę dla dzieci i młodzieży z problemami neurologicznymi (afazje, urazy, guzy, krwiaki mózgu).
VI. INNE DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE:
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów szkół podstawowych i dzieci przedszkolnych.
- Diagnoza i terapia metodą EEG Biofeedback dla dzieci i młodzieży.
- Terapia Metodą Warnkego: trening przetwarzania spostrzeżeń słuchowych (od 6 r. ż.), trening lateralny
- Superwizje dla psychoterapeutów.
VII. PORADNIA OFERUJE RÓWNIEŻ:
- indywidualne porady, konsultacje, spotkania instruktażowe;
- spotkania mediacyjne w sytuacjach konfliktowych;
- dyżury dla rodziców, uczniów i nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół i placówek;
- udział w posiedzeniach i szkoleniach rad pedagogicznych w placówkach bazowych;
- udział w zespołach powołanych przez dyrektorów placówek w ramach wsparcia ucznia o specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- interwencje w sytuacjach kryzysowych;
- dyżury specjalistów na terenie poradni ,,Soboty Zaufania” –harmonogram na stronie internetowej placówki;
- konsultacje i porady psychoseksuologiczne o problematyce seksualnej, tożsamości płciowej i uzależnień a seksualności.
VIII. PONADTO PORADNIA PROWADZI DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNO – SZKOLENIOWĄ POPRZEZ:
- udział w targach edukacyjno-zawodowych;
- udział w W-M Dniach Rodziny;
- udział w festynach i wydarzeniach miejskich, ogólnopolskich;
- w ramach Paktu dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego;
- seminariach tematycznych,
- informacje zamieszczane w internecie na stronie PPP oraz facebooku
W ciągu całego roku szkolnego Poradnia realizuje innowacje pedagogiczne zgodnie z zadaniami priorytetowymi polityki oświatowej Państwa oraz potrzebami środowiska lokalnego.
Z informacjami na temat innowacji można zapoznać się na stronie Poradni pppjeden.ehost.pl zakładka INNOWACJE.
Oferta uwzględnia propozycje wszystkich członków Rady Pedagogicznej PP-P nr 1
w Elblągu. Opracowały: mgr Katarzyna Truszkowska, mgr Jolanta Szczygieł.