MK
„Krytyczne myślenie jest sztuką myślenia o myśleniu w czasie myślenia, w celu poprawy jego jakości. Składa się z trzech przeplatających się faz: analizy myślenia, ewaluacji myślenia i ulepszania myślenia”.
Richard Paul, Linda Elder, Critical Thinking: Tools for Taking Change of Your Learning and Your Life, Pearson Education Limited 2014.
15 listopada 2023 r. Rada Pedagogiczna Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 wzięła udział w warsztatowej radzie pedagogicznej prowadzonej przez Małgorzatę Wolską nauczyciela III Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu. Celem szkolenia była zachęta do rozwijania jednej z kompetencji 4K – MYŚLENIA KRYTYCZNEGO. Kompetencje 4K to jeden ze sposobów, jaki jest rekomendowany celem wykorzystywania przez nauczycieli w codziennej pracy ze swoimi podopiecznymi.
Kompetencje 4K to przede wszystkim kreatywność, kooperacja, komunikatywność oraz krytyczne myślenie.
Kompetencje miękkie w formie koncepcji 4K stanowią jedno z najlepszych narzędzi efektywnego funkcjonowania, gdyż właśnie przez nie można odpowiednio reagować na stres, posiąść zdolność i łatwość w rozwoju umiejętności ciągłego uczenia się i zdobywania wiedzy.
Czym MYŚLENIE KRYTYCZNE nie jest:
- krytycyzmem, krytykanctwem,
- złośliwym wypatrywaniem błędów, szukaniem „dziury w całym”,
- bezkrytycznym przyjmowaniem argumentów, oświadczeń, „faktów”,
- poddawaniem się manipulacjom,
- pozwalaniem emocjom na kierowanie naszymi działaniami,
- ślepym trzymaniem się naszych wierzeń, schematów, przekonań,
- ślepym zaufaniem do spotów wyborczych, reklam, informacji, zawartych w profesjonalnych czasopismach czy podręcznikach. https://mysleniekrytyczne.edu.pl/
W procesie pozyskiwania informacji warto mieć na uwadze to, że tam gdzie występują luki informacyjne nasz mózg nas oszukuje, nasz mózg podpowiada, dopowiada, projektuje – na bazie naszych doświadczeń, map mentalnych, tworzonych przez całe życie. Mózg dopełnia te luki i kiedy wydaje nam się, że to są fakty, okazuje się, że to są tylko nasze założenia, opinie.